Vad är cross country?

I korta drag är det löpning utanför en friidrottsarena. Trodde det skulle vara mer i skog än vad det faktiskt är, men är trots det så glad att jag gick med i cc. Det är genom sporten jag träffat många av mina vänner med, och är dessa jag umgås med mest (dels eftersom vi har träningar ihop varje dag) Banorna sträcker sig över mycket gräsytor, lite asfalt och en del mindre slingor på större skogsstigar. Är väldigt ovan med att springa på gräs och de andra tjejerna har en mycket annorlunda uppfattning av vad som är ”muddy” än vad jag har. De skulle bara se orienteringsskorna efter en tävling! Har berättat lite om orientering för dem och Katelyn säger att hon skulle vilja testa det.

 

Vi har träningar i 1,5 till 2 timmar varje dag efter skolan och brukar ha en kortare uppvärmning med ”dynamics” som är rörelser för att förbättra rörlighet, skadeförebyggande osv. Sedan följer själva träningen vars innehåll varierar lite beroende på om vi precis haft en tuff träning eller har tävling följande dag, men brukar vara några sorts intervaller eller längre löppass. Mycket handlar om att hålla ett visst tempo och försöka förbättra den hela tiden. Själva tävlingarna går till så att man tävlar tjejer och killar var för sig, och sedan varsity girl och reserved girl. Varsity är de äldsta och duktigaste, och de som vinner springer 5km på ungefär 21 minuter. Jag förbättrade min tid med 1 minut och 40 sekunder på senaste tävlingen, så är nu nere på en tid på 23 minuter och 55 sekunder. Är väldigt nöjd med tanke på att jag åkte till USA helt otränad! Under 24 minuter är en varsity-tid så fick en förbättringssten av min coach, den är svart med en orange tass på, så söt! Får försöka ta bild på den.

0 kommentarer