April

April började med att jag var sjuk, hade feber och förkylning, och var så typiskt att det var precis innan lovet började. Men på långfredagen åkte jag och min värdfamilj till Chicago och där fick jag äntligen, äntligen, efter åtta månader ifrån dem, krama om min mamma och pappa. Vi lyckades parkera i samma parkeringhus nära hotellet, med bilarna tvärs emot varandra utan att vi visste om det. När jag klev ur bilen hörde jag mammas röst säga "Stina!"  och vi sprang och kramade varandra. Sådan lycka!!
 
Har inte kunnat skriva om det här eller publicerat det på sociala medier tidigare, då jag var rädd att bli hemskickad, men mamma och pappa besökte mig på påsklovet! Vi mötte upp dem i Chicago, hade det trevligt i staden under dagen, badade i hotellets pool (Liberty och Jocee hade nog kunat göra det hela helgen), letade restaurang i ett kvällskyligt Chicago, och jag njöt så fruktansvärt mycket av att ha båda mina familjer på samma plats. På lördagen åkte vi till Chicago Aquiarium och det var väldigt roligt också, att se på alla fiskar och andra havsdjur. På eftermiddagen någon gång där begav båda familjerna tillbaka till Michigan, men jag, mamma och pappa åkte istället för till Grant till Detroit. Vi såg staden (som numera är en spökstad), gick på Fordmuseumet som hade bland annat bussen som Rosa Parks satt i samt fåtöljen Abraham Lincoln blev mördad i. Vi besökte Ann Arbour, University of Michigan, åkte till Lansing som är Michigans huvudstad och såg på Michigan State University (enormt stort), innan vi begav oss tillbaka till västra Michigan. Vi spenderade en dag i Grand Rapids, gick på museum, promender i staden och middag på Olive Garden.
 
Mamma och pappas sista dag i Michigan begav vi oss hemåt till Grant och jag fick visa dem kyrkan, min skola, gympasalen, fotbollsplanen med friidrottsbanan, vart vi handlar mat, och slutligen även vart jag bott. Jag och mina familjer spenderade kvällen hemma, åt min värdmammas goda lasagne och spelade kort. Att ha min svenska familj i USA och visa dem hur jag bott var bra för de förstår nu bättre hur mitt liv har varit, de har en relation till min amerikanska familj och det var underbart att se hur mina familjer klickade jättebra. Sa sedan hej då till mamma och pappa, och var skönt att kunna säga "ses snart" och veta att jag skulle få krama dem igen två månader senare. Annan bra sak med att de kom var att det gjorde mig lite sugen på Sverige igen, innan det hade jag ingen önskan alls om att lämna USA.
 
Resten av April var minst lika händelserik, jag hade dock halsfluss direkt efter att mamma och pappa åkte från Michigan, och mitt tjejgäng och jag spenderade flera dagar tillsammans, åkte till Stake n Shake och åt världens godaste hamburgare, shoppade osv.
 
Jag och min familj hade bonfire i vår trädgård.
 
Track season drog igång på riktigt, jag fick dock problem med knät lite, men hoppade höjdhopp och förbättrade mitt personbästa från Vasaskolan och nian med tio centimeter!
 
I mitten av månaden kom äntligen prom och det var en helt fantastisk dygn. Började göra i ordning mig runt lunch, sedan åkte vi ner till Grand Rapids för att ta bilder, åt mat på Olive Garden och begav oss sedan till prom. Vet inte om jag skrivit ett inlägg om prom redan eller inte, men kort och gott: väldigt rolig och cool upplevelse!
 
Veckan efter åkte alla utbytesstudenter på vår skola samt på andra skolor runt om till Ferris State University i Big Rapids för att lära oss om hur det är att gå på college i USA och jag blev minst sagt sugen på att göra det med. Dock är prislappen på det lite väl mycket (allt från $10,000 till $80,000 per år beroende på vilket college du väljer). Vi hade hur som helst en riktigt rolig dag, lärde känna en del nya, och om inte annat skönt att slippa skolan en dag!
 
Helgen efter var det Celebravo, och något jag inte nämnt tidigare var att jag och mina kompisar åkte till Grand Haven och Lake Michigan dagen efter. Var roligt att va på stranden, och det kändes som att stå vid ett hav, sjön är så enormt stor. Har kollat upp det, och Vänern får tydligen plats lite drygt 10 gånger i Lake Michigan. Hade en jätterolig dag med mina vänner där.
 
I slutet av april började separationsångesten krypa in och jag insåg hur otroligt lite tid jag hade kvar i USA.
 
 
0 kommentarer